Kras Collectie is een serie van drie tafels waarbij de sporen van het maak- en gebruiksproces bewust worden getoond. T.A. / van tafel tot artefact / bureau Een werktafel met twee zelfdragende panelen van leer, als tafelblad, (los) rustend op een stalen frame. De gebruikssporen maken het tafelblad tot een artefact dat na intensief gebruik als functioneel gebruiksvoorwerp een tweede leven kan krijgen als kunstobject, opgesteld in de ruimte. Zowel als tafelblad als artefact biedt het paneel een meerwaarde, door zijn bijzondere karakter en eigenschappen. / een verwijzing naar leder dat in historische interieurs als decoratief en akoestisch dempend behang werd gebruikt. SAL / de traceerbaarheid van laswarmte / salontafel EBBE: 'sterk en dapper als een everzwijn' / bewustwording van het proces / bijzettafel (2022, VOMO, Mechelen)
T.A.

T.A. _ foto Katoo Peeters
‘Voor zover ik weet, legt de huid sporen van ons leven vast in het oppervlak, als verhalen. Dit is wat de huid voor mij zo waardevol maakt.’ Veel, A. (2021).
_

T.A. _ foto Rebecca Ackaert
_

T.A. _ foto Katoo Peeters
_
MOTIVATIE
Wat is leer en wat doet de mens ermee? Tegenover het luxueuze en authentieke karakter van dit materiaal, staat het oergevoel van de mens. Een gevoel dat getriggerd wordt door de vitaliteit ervan. Want net zoals onze eigen huid, is leer een ademend en levend materiaal dat, tot de dag van vandaag, voornamelijk gebruikt wordt in de schoen-, kleding- en meubelindustrie. In die meubelindustrie, en dus in ons interieur, worden tegenwoordig koude materialen zoals aluminium regelmatiger gebruikt wegens hun duurzaam en onderhoudsvriendelijk karakter. Volgens mij is het echter belangrijk dat deze materialen vergezeld worden van warm-aanvoeldende materialen. Tijdens de corona-periode ontstond een soort huidhonger en een ontwenning van dit aanvoelen. Het contact en de mensen rondom ons kunnen niet zomaar vervangen worden door objecten maar een object dat met ons meeleeft kan wel menselijker worden. Deze sluimerende interesse naar de vitaliteit en het karakter van leer vormde de motivatie voor dit onderzoek.
‘Begeerlijk en luxueus, avontuurlijk en soms decadent, met een hint van het verbodene. Leer en bont zijn voor de mens als een tweede huid. Zoals de scalpen van de indianen blijft leer ons fascineren, bijna als een jachttrofee.’ … ’Het is een materiaal met een uniek karakter, waar het deels ook zijn waarde aan ontleent. Want elk dier heeft zijn eigen kenmerken, zijn eigen geschiedenis. Maar ook de mens voegt zijn geschiedenis toe aan dit materiaal: het favoriete leren jasje, de verafgode, al honderd keer gepoetste schoenen en de vermoeide leren fauteuil, allemaal dragen ze sporen van hun eigenaar. Daarmee is het een van de weinige materialen waarvoor slijtage acceptabel is – zelfs een verkoopargument- en dat veroudering tot iets `positiefs maakt.’ (Materiology, 2013, p. 33).
_



ARTEFACT [ar-tuh-fakt]
‘Hoe geeft een meubel een verhaal door?’ Dit is de eerste onderzoeksvraag maar daarom geen aanzet tot innovatie. Het is voor mij eerder belangrijk dat ik authenticiteit creëer en nieuwsgierigheid opwek. Door de keuze van leer als tafelblad voor een eettafel worden gebruikssporen makkelijk vastgehouden op het oppervlak. Zo wordt het tafelblad een door de mens gecreëerd voorwerp dat, ook op zichzelf, kan dienen als kunst in de ruimte.
‘Het woord artefact is begin negentiende eeuw gevormd op basis van twee Latijnse woorden. Factum betekent ‘gemaakt’, en arte is een naamvalsvorm van het woord ars, dat ‘kunst’ betekent. Een artefact is kortom ‘met kunst gemaakt’, oftewel ‘kunstig’, maar ook ‘kunstmatig’. In de archeologie is een artefact een vondst die niet in de natuur ontstaan is, maar door mensenhanden moet zijn be- werkt. Denk aan stenen pijlpunten. In medische vaktaal kan artefact duiden op een letsel dat iemand zichzelf heeft toegebracht. Een artefact kan ook nog een onderzoeksresultaat aanduiden dat misleidend is om- dat het een gevolg is van de onderzoeksopzet.’ (OnzeTaal, 2019) Binnen de informatica is het dan weer ‘een verzamelnaam voor een onvolkomenheid in de beeldkwaliteit. Voorbeelden zijn: zichtbare krasjes, ruis, vuil, flikkeringen, kleurvariaties, etc.’ (AVblog, 2022)
_
EBBE / SAL

Kras Collectie, links: EBBE, centraal: A stool, rechts: SAL. _ foto Katoo Peeters
_

Kras Collectie, links: EBBE, centraal: A stool, rechts: SAL. _ foto Katoo Peeters
.